By joulukuu 4, 2017 Lue lisää →

Logon suunnitteleminen osa 1

Logojen suunnittelun määritelmien ympärillä käydään keskustelua. Joidenkin mielestä logojen täytyy olla geometrisesti virheettömiä, kun taas joidenkin mielestä logojen on oltava luovan ainutkertaisia. Hyvä kompromissi on seurata Googlen strategiaa. Voit luoda ainutkertaisen logon ja säilyttää geometrisen tarkkuuden käyttämällä oikeita mittoja suunnitelmassa. Tämän ansiosta logo on helpompi tuottaa uudelleen. Myös logojen formaatti esiintyy keskusteluissa. Adobe Illustratorilla luotu vektoriformaatti skaalautuu rajattomasti erilaisia käyttötapoja varten, printattuun logoon voi käyttää PDF-muotoa ja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja nettisivuilla PNG-formaattia.

Logon suunnitteleminen osa 2

Nykyään logon täytyy olla yhteensopiva sekä printti- että digitaaliseen käyttöön. Et voi ainoastaan suunnitella logoa Adobe Illustratorilla ja tallentaa sitä vektoritiedostona. Sinun täytyy ajatella myös muita logon käyttökohteita. Samaa logoa on käytettävä esimerkiksi suunnitellessa Android- tai iOS-sovellusta. Vektorimuodossa olevan logon tuominen sovellukseen ei ole helppo tehtävä. Joten on tärkeää luoda logo useissa erilaisissa tiedostomuodoissa.

Onko ilmaisia logoja olemassa

Pyrimme aina löytämään ilmaisen vaihtoehdon, kun meidän on kulutettava rahaa johonkin. Voit totta kai saada myös logon suunniteltuna ilmaiseksi. On olemassa useita ilmaisia logotyökaluja, joilla voit luoda välittömästi yksinkertaisen logon. Voit myös ladata ilmaisia logopohjia ja räätälöidä ja luoda niistä logoja erityyppisille yrityksille muutamassa minuutissa. Muista, että näitä ilmaisia työkaluja ja pohjia käyttävät myös tuhannet muut yritykset. On hyvin mahdollista, että logostasi tulee vastaavanlainen kuin jonkun muun satunnaisen yrityksen logosta. Älä pihtaile. Vaikka käyttäisit valmista pohjaa tai logon suunnittelutyökalua, muutaman euron käyttäminen premium-versioon kannattaa pitkässä juoksussa. Ajattele brändisi logoa pitkän tähtäimen sijoituksena. Se tulee olemaan osa yritystäsi pitkän aikaa.

Suunnittelu

Ensimmäinen vaihe logon suunnitteluprosessi on suunnittelu ja tutkimustyön tekeminen siitä, kuinka aiot lähestyä muotoilua, kuinka sitä käytetään ja kuinka se toimii suhteessa brändisi identiteettiin. Oletko koskaan huomannut, kuinka useimmat brändit käyttävät samoja värejä, samaa tyyliä ja samaa fonttia kaikessa brändiin liittyvässä sisällössä, kuten nettisivun tyylissä, printatuissa asiakirjoissa, mainoksissa ja muussa? Tämä johtuu siitä, että yhtenäisen tyylin säilyttäminen kaikissa julkaisuissa on äärimmäisen tärkeää brändi-identiteetin luomisessa ja ylläpidossa.

Hyvä esimerkki tästä on MailChimp, joka hiljattain suoritti täyden muutoksen brändi-identiteetin ja suunnittelun osalta, mitkä eivät ainoastaan näytä upeilta, vaan lisäksi huolehtivat siitä, että brändi säilyy nykyaikaisena jatkuvasti muuttuvassa suunnittelutrendien maailmassa. Yritys myös suunnitteli logonsa uudelleen osana tämä uutta brändi-identiteetin suunnittelua. MailChimpin lisäksi voit hakea inspiraatiota esimerkiksi Spotifylta tai Ciscolta.

Missä logoa käytetään

Kuten aiemmin mainittiin logojen tiedostomuotojen suhteen, tarvittavat luotavat logoformaatit riippuvat siitä, kuinka aiot käyttää logoa. Esimerkiksi logo, jota käytetään suurimmaksi osaksi printtimuodossa, tulisi suunnitella käyttämällä CMYK-värejä. Ja verkkosovelluksessa käytettävän logon voi luoda SVG-muodossa parempaa skaalattavuutta varten. Ota käteesi kynä ja paperia ja yritä listata, kuinka aiot käyttää logoa, minkä jälkeen pystyt määrittämään luotavat logoformaatit, käytettävät värit ja sen, kuinka joustava logon on oltava skaalattavuutta varten. Logo on jotain, jonka on oltava täysin ainutkertaista ja alkuperäistä. Mutta tämä ei tarkoita, ettetkö voisi varastaa muutamaa hyvää ideaa menestyneiltä brändeiltä ja yrityksiltä. Ei ole tietenkään suotavaa kopioida logosuunnitelmia toisilta brändeiltä. Sen sijaat voit ottaa inspiraatiota käyttämällä muiden suunnittelijoiden parhaita tekniikoita luodessasi omaa logoasi. Voit selata muiden suunnittelijoiden luomia logoja ja muita muotoiluja alan sivustoilta ja foorumeilta ja tutkia, kuinka he käyttävät erilaisia tyylejä värien, fonttien, symbolien ja muotojen suhteen luodakseen ainutkertaisia logoja.

Missä logoa käytetään

Lähettänyt BLOGG

Comments are closed.