By joulukuu 24, 2017 Lue lisää →

Logon suunnitteleminen osa 2

Kun sinulla on hyvä idea siitä, kuinka aiot lähestyä logon suunnittelemista, kuinka se integroituu brändisi tyyliin ja mielessäsi on oikealainen asettelu, voit laittaa ne kaikki yhteen luodaksesi logosta konseptin nähdäksesi, miltä se näyttää. Luodaksesi konseptin logosta sinun täytyy ymmärtää, kuinka suunnittelutrendejä käytetään logosuunnittelussa ja kuinka eri brändit käyttävät eri logotyyppejä. Tämä auttaa sinua valitsemaan oikean suunnittelun oman brändisi logolle.

Logon suunnitteleminen osa 2

Ensin on valittava logotyyppi. On olemassa laaja valikoima logotyyppejä, joita erilaiset brändit ja yritykset käyttävät. Ja ne vaihtelevat usein eri alojen välillä. Yleisesti ottaen logotyyppejä on viittä eri pääkategoriaa, symbolit, sanalogot, kirjainlogot, näiden yhdistelmät ja tunnukset. Riippuen yrityksesi tyypistä voit valita yhden näistä kategorioista luodaksesi logosi.

Symbolit ja sanalogot

Symboli- tai kuvalogot ovat yksi yleisimmistä suurten brändien ja yritysten käyttämistä logoista. Symbolilogossa on kuva, jota on muokattu tyylisuunnittelun mukaiseksi. Tällainen logo on esimerkiksi Applen omena, josta on haukattu pala. Brändit käyttävät tämäntyyppisiä logoja esittääkseen rohkeita näkemyksiään yksinkertaisemmalla tavalla. Parhaita esimerkkejä symbolilogoista ovat Applen lisäksi Nike, Audi ja Mercedes Benz. Tämäntyyppiset logot sopivat parhaiten suurille kansainvälisille brändeille, koska symbolit on helppo tunnistaa ilman kielimuuria. Sanalogoissa taas käytetään yksinkertaisesti siistiä ja selkeää sanaa tai nimeä logona. Käytä tätä logotyyppiä, jos haluat luoda uuden brändin ja haluat tehdä siitä helposti tunnistettavan. Useimmissa tapauksissa sinun täytyy käyttää ainutkertaista omaa fonttiasi sanalogon luomiseksi. Useimmat sanalogoa käyttävät yritykset, kuten Google, Visa, Coca-Cola ja Facebook ovat luoneet omat ainutkertaiset fonttinsa logoa varten.

Kirjainlogot ja tunnukset

Kirjainlogo tai monogrammi on melko samanlainen kuin sanalogo. Mutta kirjainlogo on paljon lyhyempi. Useimmiten kirjainlogo luodaan käyttämällä yrityksen nimen alkukirjaimia, joista yhdistämällä saadaan ainutkertainen logosuunnittelu. Esimerkiksi NASA, IBM, New York Yankees ja Hewlett-Packard käyttävät kaikki kirjainlogoja. Kirjainlogossa käytettävä fontti on tärkeä, mutta sen ei tarvitse olla niin ainutkertainen brändillesi kuin sanalogossa. Voit käyttää yleistä fonttia ja luoda silti kirjainlogon, jos pystyt ajattelemaan riittävän luovasti. Kirjainlogoja käytetään usein yksinkertaistamaan pitkiä tai hankalasti lausuttavia yritysten nimiä, jolloin ne ovat helpommin muistettavia. Tunnuslogo on ikoninen logosuunnittelutyyppi, jossa brändi esitetään merkkiä tai vaakunaa muistuttavassa monimutkaisemmassa asettelussa. Esimerkkejä tällaisesta logotyypistä ovat muun muassa BMW:n, Harley Davidsonin ja Starbucksin logot. Tällaisia logoja käyttävät yritykset, jotka haluavat huomiota yksityiskohdille ja laadulle. Nämä logot ovat ymmärrettävästi myös melko hankalia kopioitavia, joten ne ovat ainutkertaisia brändille.

Yhdistelmälogot

Voit tietenkin luoda logon myös yhdistelemällä kahta erilaista logokategoriaa. Tällaista logotyyppiä kutsutaan yhdistelmälogoksi. Voit esimerkiksi yhdistää symbolin sanaan luodaksesi ainutlaatuisia logoja, kuten Pepsi, Adidas tai Burger King ovat tehneet. Voit myös yhdistää kirjainlogon symboliin tai tunnukseen, kuten HBO, Warner Brothers ja LG.

Yhdistelmälogot

Lähettänyt BLOGG

Comments are closed.