By October 15, 2017 Lue lisää →

Suunnittelija Harri Koskinen rakastaa funktionaalisuutta ja selkeyttä

Harri Koskinen (s. 1970) on yksi Suomen suosituimmista nykysuunnittelijoista ja erittäin tunnettu myös kansainvälisesti. Hänen tyylinsä on yksinkertainen, mutta linjakas ja tukeva. Muodot ovat pelkistettyjä ja siitä huolimatta loputtoman mielenkiintoisia. Koskisen muotoilemissa tuotteissa tärkeää on myös kestävyys. Hän on itse kuvaillut muotoilijan tehtävää sanomalla, että muotoilun päätarkoitus on muokata teollisuuden tuottamat tuotteet järkevämpään muotoon. Koskinen painottaa, että hyvin muotoiltu tuote on sekä laadukas että pitkäikäinen. Hän kertoo välttävänsä omassa suunnittelutyössään kaikkea turhaa ja etsivänsä jatkuvasti uusia, käytännöllisiä ratkaisuja kuluttajalle ja esineiden valmistajille.

Monipuolista yhteistyötä suurimpien yritysten kanssa

Koskinen on opiskellut suunnittelua sekä Lahden muotoiluinstituutissa että Helsingin Taideteollisessa korkeakoulussa. Koskinen on suunnitellut useille tunnetuille yrityksille mm. huonekaluja, astioita, lasiesineitä, valaisimia, kynttilälyhtyjä, kelloja ja tekstiilejä. Hänen tunnetuimpia suunnittelutöitään ovat mm. Block-valaisin, Iittalan kynttilälyhty Lantern ja ruoanvalmistussarja All Steel. Arabialle Koskinen on puolestaan suunnitellut Oma-astiasarjan, jonka tyyli on erittäin yksinkertainen, linjakas ja käytännöllinen. Issey Miyakelle Koskinen suunnitteli Vakio-nimisen kellosarjan. Vuonna 2009 Koskinen lanseerasi oman yrityksensä, Harri Koskinen Worksin, Milanon kansainvälisillä huonekalumessuilla.

Tuotteita ihmiseltä ihmiselle

Omilla kasvoillaan Koskinen ei halua tuotteitaan myydä, mutta hänen nimensä tunnetaan. Vuonna 2009 Koskisen kalustesarja Bello lanseerattiin Lontoossa Skandium-nimisessä sisustusliikkeessä ja tuolloin liikkeen ikkunat peitettiin tarroilla, joissa oli Koskisen nimi. Kasvomalli hän ei kuitenkaan halua olla. Koskinen ei kuitenkaan välttele muuten julkisuutta tai ihmisiä. Hän muistuttaa, ettei työskentele materiaaleille vaan tuotteen vastaanottajille, ihmisille.

Koskinen on suunnitellut paljon tuotteita kotiin käyttö- ja taide-esineiksi, mutta mukaan mahtuu myös mm. Koskenkorvapullo. Pulloa suunnitellessaan Koskinen haki inspiraatiota Tapio Wirkkalasta ja hänen tavoitteenaan oli palauttaa Koskenkorvapulloon sen alkuperäinen, pehmeämpi muoto.

Uran kohokohtana arvostettu Kaj Franck -palkinto

Vuonna 2014 Koskinen palkittiin muotoilumaailman arvostetuimmalla palkinnolla, Kaj Franck -palkinnolla. Palkinnon myöntää ja saajan valitsee Suomen Design Forum. Ennen Koskista palkinnon ovat voittaneet useat, pitkän suunnittelutyön tehneet muotoilijat ja se on toiminut eräänlaisena elämäntyöpalkintoja. Ensimmäisen palkinnon sai Oiva Toikka vuonna 1992. Koskinen kertoo palkinnonjakohetken olleen ikimuistoinen. Tapahtumaa todistamaan saapuivat useat aiempien vuosien palkitut ja Koskinen sai yhteiskuvan arvostamansa Oiva Toikan kanssa.

Skandinaavisen designin klassikkotuote syntyi lähes vahingossa

Koskisen tunnetuin sisustustuote, Block-lamppu, syntyi vahingossa. Idea Block-lamppuun tuli jo opiskeluaikoina, mutta tuotetta ei oltu suunniteltu levitykseen. Koskinen opiskeli tuolloin suunnittelua Taideteollisessa korkeakoulussa ja mietti, mistä saisi rahaa opintojensa rahoittamiseen. Hän päätti kehitellä tuotteen koulun joulumyyjäisiin ja toimeksiantona oli lahjaesine. Näin syntyi ikonisen lampun ensimmäinen versio. Tuolloin Koskinen kuitenkin paini ongelman kanssa, miten hän saisi yhdistettyä lasisen lampun kaksi osaa toisiinsa. Block-lamppu muistuttaa hieman jääkuutiota ja itse valolähde on kahden lasisen kuvun välissä. Ratkaisun keksi lopulta ruotsalainen Design Stockholm, joka innostui Koskisen ideasta löytäessään tuotteet Artekin näyttelystä. Yhteistyön myötä lampusta kehitettiin turvallinen valaisin ja se on jatkanut voittokulkuaan vuodesta 1996 lähtien. Vuodesta 2000 lähtien Block on ollut osa New Yorkin kuuluisan MoMa-museon peruskokoelmaa.

Töitä riittää ympäri maailmaa

Omien suunnittelutöidensä lisäksi Koskinen tekee muotoilualan näyttelyiden ja vientitapahtumien kuratointia. Työt vievät Koskista ympäri maailmaa ja hän on työskennellyt Euroopan maiden lisäksi useasti mm. Japanissa. Koskinen toteaa, että muotoilualan kollegat ovat kaikkialla samanhenkisiä, mutta työkulttuurit voivat erota toisistaan paljonkin. Etelä-Euroopassa tunteet räiskyvät töiden lomassa ja aikataulut ovat suurpiirteisiä. Japanissa työskentely on loogista ja kontrolloitua ja kaikki tähtää mahdollisimman korkeaan laatuun.

Posted in: BLOGG

Comments are closed.