By tammikuu 10, 2018 Lue lisää →

Suunnittelutöiden tekeminen freelancerina osa 1

Luovan yrittäjän ura on yksi jännittävimmistä poluista, jonka voit ottaa kulkeaksesi, mutta siinä on omat ainutkertaiset haasteensa. Olet kuitenkin valinnut erilaisen urapolun luomisen kuin ne henkilöt, jotka työskentelevät kahdeksasta neljään tai ovat yhdellä työnantajalla koko elämänsä ajan. Tämä vaatii uudenlaisia taitoja, tietoja ja halua olla oma pomosi. Mutta älä anna tämän pelottaa sinua. Tämän haasteen mukana tulee mielenkiintoista jännitystä ja mahdollisuuksia. Markkinat ovat valmiit luoville yrittäjille.

Suunnittelutöiden tekeminen freelancerina osa 1

Etsi asiakkaat

Ilman asiakkaita et voi tehdä liiketoimintaa kovin pitkään. Tämä voi olla myös yksi pelottavimmista osista, kun aloitat freelancerina. Tämä voi olla kuitenkin myös erittäin palkitsevaa, kun saat kehitettyä suhteen mahtavaan asiakkaaseen ja tuotettua työtä, josta olet ylpeä. Rakentaaksesi asiakaskannan sinun täytyy luoda brändi, joka heijastelee kokemustasi. Sinun on otettava huomioon useita asioita perustaessasi brändiä. Tähän sisältyvät muun muassa yrityksesi nimen ja logon määrittäminen. Jos tarve vaatii, graafinen suunnittelija voi auttaa sinua ymmärtämään suhteen brändisi, identiteettisi ja logosi välillä. Brändin miettimiseen kuuluu myös väriteemat ja fontit, jotka välittävät sanomasi ja lähettävät signaaleja asiakkaillesi. Hyvä brändikuva voi jättää myös kestävän jäljen tyylikkäillä kirjelomakkeilla, esitteillä ja käyntikorteilla. Lopuksi vielä ainutkertaisen sanomasi esitteleminen verkossa erottaa brändisi kilpailijoista. Kun tämä työ on tehty, sinun täytyy etsiä uusia asiakkaita jatkuvasti. Loppujen lopuksesi freelance-työ voi tuoda mukanaan pelkoa, turhautumista ja stressiä, kun olet matkalla kohti tasaista tuloa. On olemassa lukuisia askeleita, joita voit ottaa auttaaksesi itseäsi hankkimaan ensimmäiset asiakkaasi ja kehittämään vankan ja vakaan uran luovana yrittäjänä. Ensimmäisenä askeleena on kyky puhua liiketoiminnastasi ja luoda verkostoja, joiden tarkoituksena on löytää ja luoda yhteyksiä ja lopulta myös asiakkaita. Joillekin ihmisille voi olla hankalaa puhua itsestään ja omasta luovasta yrityksestään. Mutta on oleellista, että kehität itsellesi kyvyn puhua ihmisille työstäsi.

Markkinointipuhe on tärkeä elementti

Sinun täytyy luoda markkinointipuheena tunnettu itsevarma lausunto itsestäsi ja arvostasi sekä pystyä tukemaan tätä lausuntoa faktoilla koulutuksestasi, kokemuksesta ja asiantuntijuudestasi. Lisäksi sinun täytyy kyetä kertomaan, miksi yrityksesi voi tuoda lisäarvoa freelance-työhön. Et voi koskaan tietää, milloin tapaat seuraavan asiakkaasi tai milloin joku myyntipuheesi kuullut henkilö saattaa suositella sinua potentiaaliselle asiakkaalle.

Työilmoitustauluille ilmoitusten jättäminen on eräs toinen taktiikka töiden löytämiseksi. Nettimarkkinat saattavat olla ihanteellinen paikka aloittaa, kun rakennat repertuaariasi, muokkaat mainettasi tai viime hetken projektien lähteenä. Teetpä tarjouksia töistä sitten netissä tai henkilökohtaisesti, muista lähettää jokaiselle asiakkaalle ammattimaisia ja räätälöityjä ehdotuksia. Mikään ei tuhoa ensivaikutelmaasi pahemmin kuin hätäisesti tehdyt työtarjoukset. Käytä esimerkiksi netistä saatavilla olevia valmiita freelancereille tarjolla olevia lomakkeita ja tarjouspohjia. On tärkeää, että pidät yksityiskohtaisia tilastoja asiakkaistasi ja mahdollisista asiakkaista. Perustason kysymyksiä, joita voit kysyä asiakkailta tai potentiaalisilta asiakkailta ovat muun muassa posti- ja sähköpostiosoitteet. Riippuen yritystoiminnastasi muita kysyttäviä kysymyksiä ovat esimerkiksi demograafiset tekijät, kuten ikä, ammatti ja sukupuoli. Kun kehität asiakassuhdetta asiakkaidesi kanssa, mene syvemmälle ja kysy heiltä, mistä he pitivät työssäsi ja mikä osa-alue saattaisi kenties kaivata kehittämistä. Voit lähettää potentiaalisille asiakkaille tiedonantoja mahdollisista töistä, joita voisit tehdä heidän kanssaan tai pyrkiä järjestämään heidän kanssaan tapaamisia. Pysy yhteydessä asiakkaisiisi tai tuleviin asiakkaisiisi, vaikka et työskentelisi heidän kanssaan tai etisisi aktiivisesti töitä. Et voi koskaan tietää, millaisia mahdollisuuksia heillä saattaa olla varallesi.

Markkinointipuhe on tärkeä elementti

Lähettänyt BLOGG

Comments are closed.